3/05/2017

25. viikonloppu: Cambridge, vintagemarkkinat ja lopulta junalla kotiin Lontoosta

Lauantaina suunnattiin kohti Cambridgea tarkoituksena tutustua yliopistoon.  Cambridgen yliopisto on Euroopan yliopistoista varmasti tunnetuin Oxfordin yliopiston jälkeen. Kaupungin asukkaista jopa puolet työskentelee yliopistossa. Kaupunki itsessään on hyvin kaunis vanhoine yliopistorakennuksineen. Päätimme iltapäivällä tehdä pienen kävelymatkan kampusalueella. Huomasimme, että kampusalueen kirkossa järjestetään Jumalanpalvelus, jossa King's Collegen poikakuoro laulaa. Päätimme osallistua ja se kannatti. Noin tunnin pituisen palveluksen aikana kuultiin kirkon keskellä sijaisevien urkujen soittoa sekä kaunista kuorolaulantaa.
Sunnuntaiaamusta suunnattiin kohti läheellä sijaitsevia vintagemarkkinoita. Olimme aivan aamusta liikkeellä, joten osia kojuja vasta pystytettiin meidän saavuttua paikalle. Katselimme aikamme markkinoita ja ostettiin muutama koru. Markkinoiden yhteydessä oli tarjolla myös paljon erilaisia ruokia. Nautittiin aikainen lounas ja lähdettiin hakemaan laukkuja hotellin säilytyksestä.
Loppumatka ei mennytkään aivan kuten suunniteltiin, sillä alkuperäisenä ajatuksena ei ollut matkata Hollantiin Ranskan sekä Belgian kautta. Joskus reissatessa tulee kuitenkin yllättäviä esteitä, jotka ei ole itsestään kiinni ja joita ei voi ennakoida.

Suuntasimme hyvissä ajoin kohti Liverpool Streetin juna-asemaa, koska olimme jo ennen reissuun lähtöä hommanneet liput lentokentälle vievään Stansted Express -junaan. Kuitenkin Stanstedin lentokentälle lähtevät junavuorot oli peruttu määrittelemättömäksi ajaksi peruuttu. Nyt kotiin päästyämme tutkimme junayhtiön tiedotuskanavana toimivaa @Stansted_Exp -Twittertiliä. Siellä peruutusten syyksi on ilmoitettu "Stansted Airport to London Liverpool Street will be cancelled due to the emergency services dealing with an incident. RS" määrittelemättä tarkemmin millaisesta "tapatumasta" oli kyse.

Siinä vaiheessa, kun kävi ilmeiseksi, että mikään juna ei ajoissa lähde ei taksikaan ollut enää vaihtoehto sillä taksimatka lentoasemalle olisi kestänyt melkein puolitoista tuntia. Niinpä jäimme juna-asemalle odottamaan, josko joku juna jossain vaiheessa lähtisi matkaan. Kun yksi juna viimein starttasi, se kulki niin hitaasti, että jo ennen ensimmäistä väliasemaa oli selvä, että myöhästyisimme lennoltamme. Niinpä hyppäsimme junasta pois ja palasimme takaisin lähtöpisteeseen Liverpool Street -asemalle. Tässä vaiheessa aloitimme nettisurffauksen, jonka pohjalta teimme B-suunnitelma, koska maananataina oli tytöillä koulupäivä ja meillä vanhemmilla työpäivä. Lisäksi saman päivän aikana ei olisi välttämättä saanut enää lentoa Amsterdamiin ja jos olisikin saanut, hinta olisi ollut näin lyhyellä varoitusajalla nelihenkiselle perheelle huomattavan korkea.

Suuntasimme metrolla St. Pancras -juna-asemalle, josta lähti viideltä Eurostar -juna kohti Brysseliä. St. Pancrasin aseman lipunmyyntipisteessä palvelu oli ystävällistä ja ripeää. Ehdimme kuin ehdimmekin viiden maissa meren alitse kohti Keski-Eurooppa lähtevään junaan. Loppumatka menikin hyvin ja olimme yhdeltätoista illalla Utrechtin kotona.