12/01/2016

15. viikko: Alankomaiden koulujärjestelmän alkeet

Alankomaiden koulujärjestelmä poikkeaa huomattavasti suomalaisesta. Olen ottanut aiheesta selvää sekä kirjallisia lähteitä lukemalla että paikallista koulujärjestelmää tuntevien ihmisten kanssa keskustelemalla. Ymmärrykseni tästä monimutkaisesta systeemistä on kuitenkin vielä melko vajavainen. Niinpä en voi taata selvityksen täydellistä paikkansapitävyyttä. En myöskään pyri tässä kirjoituksessa arvioimaan paikallisen koulujärjestelmä hyvyyttä tai huonoutta.

 

Koulupolun valinta jo 12-vuotiaana

Siinä, missä suomalaiskouluissa lähes koko ikäluokka seuraa samaa peruskoulun opetussuunnitelmaa noin 16-vuotiaaksi saakka, Alankomaissa oppilaat jaotellaan jo noin 12 vuoden iässä erilaisille koulupoluille. Jaottelu ei ole kaikkien kohdalla lopullinen mutta se määrittää silti voimakkaasti, millaisiin opintoihin ja ammattiin lapsi myöhemmin ohjautuu. Valittavana on neljä koulutusohjelmaa, joiden lyhenteet kaikkein akateemisesti suuntautuneimmasta käytännönläheisimpään ovat VWO, HAVO, VMBO ja Praktijkondervijs. VMBO on eräänlainen ammatilliseen koulutukseen valmistava yläkoulu ja se jakautuu opintojen teoreettisuuden mukaan vielä neljään eri tyyppiseen linjaan. Joissain kouluissa on tarjolla useampi koulutusohjelma kuten yliopisto-opintoihin valmistava VWO ja ammattikorkeakouluopintoihin valmistava HAVO.

12-vuotiaat lapset ja heidän vanhempansa saavat periaatteessa valita mieleisensä koulutusohjelman. Koulut pyrkivät kuitenkin alakoulun loppukokeen ja opettajien arvioiden pohjalta ohjaamaan oppilaita heidän oletettuja taipumuksiaan vastaavaan ohjelmaan. Koulutusohjelmaa on myöhemmin mahdollisuus vaihtaa mutta en tiedä, kuinka yleistä vaihtaminen käytännössä on. Kuten arvata saattaa lapsen perhetaustalla on yhteys koulutusohjelman valintaan. Varakkaiden ja korkeasti kouluttautuneiden vanhempien lapset valitsevat muita todennäköisemmin akateemisesti suuntautuneen VWO- tai HAVO-ohjelman.

 

VWO ja HAVO

Yhteensä 6 vuotta kestävästä VWO-ohjelmasta valmistuneet, tuolloin noin 18-vuotiaat opiskelijat hakeutuvat joko yliopistoon (WO) tai ammattikorkeakouluun (HBO). 5 vuotta kestävästä HAVO-ohjelmasta voi hakeutua suoraan ammattikorkeakouluun mutta vuoden lisäopinnot suorittamalla myös yliopistoon pyrkiminen on mahdollista. Korkeakouluopiskelijoista noin 1/3 opiskelee yliopistoissa ja 2/3 ammattikorkeakouluissa.

 

VMBO ja MBO

Ammatilliseen koulutukseen valmistava yläkoulu eli VMBO-ohjelma kestää neljä vuotta ja valmistuessaan opiskelijat ovat noin 16-vuotiaita. VMBO neljältä eri linjalta hakeudutaan yleensä MBO-ohjelmaan eli varsinaiseen ammatilliseen koulutukseen. Myös MBO jakautuu opintojen teoreettisuuden mukaan neljään eri linjaan perusopintojen päälle mahdollisesti suoritettavaan vuoden mittaiseen erikoistutkintoon. MBO-ohjelmasta opiskelijat voivat siirtyä työelämään tai jatko-opintoihin esimerkiksi 2-vuotista opistotutkintoa suorittamaan.

 

Erityisopetus

Alankomaissa osa erityisen tuen tarpeessa olevista oppilaista opiskelee inklusiivisen opetuksen hengen mukaisesti tavallisissa kouluissa. Maassa toimii myös laaja erityiskouluihin pohjautuvat erityisopetusjärjestelmä. Erityiskoulut ovat vielä jakautuneet eri tyyppeihin sen mukaan, millainen vamma tai muu erityisen tuen tarve niiden oppilailla on.

Koulujen taustaorganisaatiot

Suurin osa Alankomaiden kouluista on julkisesti rahoitettuja mutta kouluja ylläpitävien taustaorganisaatioiden kirjo on laaja. Alakouluikäisistä (4 - 12 vuotta) lapsista noin yksi kolmasosa opiskelee julkisissa kouluissa, jotka ovat yleensä paikallishallinon ylläpitämiä. Noin kaksi kolmasosaa alakoululaisista käy säätiöiden ylläpitämää ns. tunnustuksellista koulua. Useimmat tunnustuksellisista kouluista ovat joko katolisia tai protestanttisia mutta joukossa on myös juutalaisia, islamilaisia, hindulaisia, humanistisia sekä Steiner-filosofiaan pohjautuvia kouluja. Joidenkin julkisten tai säätiöiden ylläpitämien koulujen opetus pohjautuu tiettyyn pedagiseen suuntaukseen kuten Freinet- tai Monterssori-pedagogiikkaan. Pieni osuus kouluista on yksityisellä rahalla pyöritettäviä yksityiskouluja.

Varsinkin isoimmissa kaupungeissa valistuneet vanhemmat käyttävät ilmeisesti paljon aikaa ja vaivaa lastensa kouluvalintaan jo alakouluvaiheessa. Suosituilla kouluilla saattaa puolestaan olla omia oppilaiden valintaan liittyviä käytänteitä. Esimerkiksi eräs vierailemani suosittu amsterdamilainen koulu, johon on pyrkijöitä ympäri kaupunkia, on päättänyt ottaa oppilaiksi ensisijaisesti koulun lähellä asuvia lapsia.

Monimutkainen ja jaotteleva järjestelmä

Jos tämän hetkisen ymmärrykseni pohjalta pitää kahdella sanalla kuvailla Alankomaiden koulujärjestelmää ensimmäisenä mieleen tulevat monimutkainen ja jaotteleva. Monimutkaisuuden vaikutelman syntyy mm. siitä, että jokaisella alaluokkien jälkeisellä koulutusasteella on useita erityyppisiä opinto-ohjelmia ja kouluja ylläpitävät taustaorganisaatiot ovat hyvin moninaisia.

Jaotteleva tulee puolestaan siitä, että Alankomaiden koulujärjestelmän tavoitteena tuntuu olevan lasten jaottelu eri opinto-ohjelmiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Jaottelun mahdollistaa on maan  tiheä asutus. Kohtuullisen kulkumatkan päässä on yleensä tarjolla kaikkien eri opinto-ohjelmien kouluja.

Alankomaiden koulutusjärjestelmä niin kuin minä sen tällä hetkellä käsitän (pohjakuvan lähde: https://www.s-bb.nl/en/education/dutch-educational-system)

Lähteitä

  • https://www.european-agency.org/sites/default/files/Inclusive_Education_Netherlands.pdf
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_Netherlands
  • https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/4CE6F00B-870D-412C-B2D7-FC69C2C22A88/0/2014statisticalyearbookofthenetherlands.pdf
  • https://www.s-bb.nl/en/education/dutch-educational-system
  • http://www.expatica.com/nl/education/Education-in-the-Netherlands_100816.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti