11/04/2016

11. viikko: DigiD ja kielimuuri

Hollannilla on selkeä pyrkimys olla tietoyhteiskunta. Kuvioon kuuluu, että suuri osa palveluista on rakennettu vain netin kautta hoituviksi. Periaatteessa pyrkimys on kannatettava - tehdään ihmisten elämästä helpompaa ja vähennetään virastoissa jonottamisen tarvetta. Silti tässä parin viime kuukauden aikana on tullut useamman toivottua, että olisipa jossain tiski, jonne mennä ilman ajanvarausta ja odottaa kun tiskin toisella puolella istuva ihminen hoitaa asian kerralla kuntoon.
     
Hieman selvitystä näiden järjestelmien vaikeudesta Hollannissa. Jotta mihinkään sähköiseen palveluun pääsee käsiksi tarvitsee ensin BSN-numeron. Kyseessä on Suomen sosiaaliturvatunnusta vastaava tunniste, jota kysytään tarvitaan kaikkialle oli kyse sitten pankkitilin avaamisesta tai verotusasioiden hoitamisesta. BSN-numero on viimein saatu ja kaikki perheenjäsenet on rekisteröity yhdeksi perheeksi Suomen maistraatista haettujen väestörekisteriotteiden ja apostille -todistusten avulla. On aika aika siirtyä eteenpäin kohti uusia järjestelmiä. Tilaamme mieheni kanssa innoissaan DigiD -tunnukset, jonka jälkeen päästään hakemaan verohelpotuksia esimerkiksi näistä iltapäivähoidon maksuista.

Mikä on tämä DigiD? Se on identiteetin hallinta-alusta, jota Alankomaissa käyttävät esimerkiksi vero- ja kouluhallinto. Tämä järjestelmä on tietysti sidottu näihin BSN -numeroihin, kuinka mukavaa. Nykyisin siihen liittyminen on suotavaa ja sähköisiä verolomakkeita jätettäessä jopa pakollista.

Noh, eihän tämä asia nyt ihan niin mene, että täytä verkkolomake ja odota aktivointikirjettä maksimissaan viisi päivää - Voilà, olet järjestelmässä. Olen innoissani hakenut DigiD -tunnuksen jo viime kuussa ja olen reippaasti aktivoinut sen valmiiksi. Maanantaina minun tuli antaa sähköinen valtakirja miehelleni käyttäen tätä DigiD:tä. Jippii, viimein pääsemme hakemaan verohelpotuksia lasten päivähoitokuluista. Yritän kirjautua järjestelmään, mutta ei. En pääse enää kirjautumaan sisään, vaikka olen kirjoittanut tunnuksen sekä salasanan muistiin. Saan silmilleni viestin, joka kertoo sujuvasti hollannin kielellä, että käyttäjätunnus ja salasana ei vastaa toisiaan ja voin yrittää uudelleen 15 minuutin kuluttua. Yritän ja uudelleen sama viesti. Soitan palvelunumeroon, jossa minua palvellaan hollannin kielellä. Ymmärrän huonosti, mutta sen verran ymmärrä, että minun on parempi laittaa kysymys sähköpostitse. Teen sen ja ohjeena on, että hae uusi tunnus, sillä vanha tunnus on jostain syystä lukkiutunut, vaikka näin ei periaatteessa pitäisi käydä. Onneksi olen jo tehnyt tämän aikaisemmin ja perjantaina saan viimein aktivoitua uuden tunnuksen. Pääsemme  viimein hakemaan verohelpotuksia, joiden myöntäminen selviää aikaisintaan noin viiden viikon kuluttua.

En tiedä, miltä suomalainen yhteiskunta järjestelmineen näyttäytyy ulkomaalaisen silmissä. Mutta ainakin minun silmissä tämä hollantilaisen järjestelmän sisään sukeltaminen vaikuttaa erittäin vaikealta kaaviokuvalta, jonka piirtämiseen menee paljon aikaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti