Tyttäreni kertoi ensimmäisellä viikolla koulussa, että yksi hänen
luokkakaverinsa asuu asuntolaivassa. Jäin pohtimaan ajatusta, miltähän
tuntuisi asua veden päällä? Olohuoneen lattia keinuisi päivästä toiseen ja makuuhuoneeseen kuuluisi ohi kulkevien alusten vedenalaiset
moottoriäänet. Kanavaristeilyllä pääsee tirkistelemään asuntolaivojen sisälle. Onneksi
hollantilaiset eivät juuri verhoista perusta, joten tirkistely onnistuu todella helposti. Myöskään uteliaiden tuhansien
ulkomaalaisten turistien katseet eivät asukkaita näytä häiritsevän.
Asuntolaiva Hollannissa tarjoaa yksilöllisen tavan asua, jossa jokainen koti on ainutlaatuinen, eikä asumismukavuudestakaan ole tingitty. Näin suomalaisesta asuntolaiva näyttää hyvin eksoottiselta tavalta asua. Todellisuudessa asuntolaivassa asuminen ei kuitenkaan poikkea paljoakaan normaalista asumisesta. Käytössä on monia erilaisia asuntolaivatyyppejä. Amsterdamissa on paljon
perinteisiä ja viehättäviä vanhoja rahtilaivoja, joka muutettu
asuntokäyttöön. Ulkoapäin ne näyttävät yhä laivalta. Masto, ohjaamohytti
ja ankkurit ovat yhä paikoillaan.
Veden päällä asuminen yleistyi vasta toisen maailmansodan jälkeen. Amsterdamissa oli kova asuntopula. Jokirahtilaivat olivat käyneet vanhanaikaisiksi ja niitä alettiin muuttaa asumiskäyttöön. Alkuaikoina asuminen oli alkeellista, mutta hyvin edullista. Laivoja sai halvalla. Nykyisin asuntolaivojen määrä Amsterdamissa on hieman yli 2000 asuntoa. Uusia lupia ei enää myönnetä. Nykyisin asuntolaivan omistajaksi pääsee vain ostamalla tai vuokraamalla vanhan asuntolaivan. Kovan kysynnän takia asuntolaivojen hinnat ovat nousseet pilviin. Kunto ja koko tietenkin ratkaisevat, mutta pienimmistäkin purkista pyydetään jo lähes 100 000 euroa. Laivaa ei kuitenkaan voi ankkuroida mihin tahansa, vaan kaupunki määrää paikan. Tietyt kanavat pidetään kokonaan asuntolaivoista vapaina. Ostohinnan päälle tulee lisäksi normaalit asumiskustannukset, kuten viemäri-, sähkö-, vesi- ja puhelinmaksut. Lisäksi laituripaikan vuokra määräytyy aluksen pituuden mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti